2008. december 23., kedd

Autóipar pro és kontra

" Az amerikai autóipar összeomlása magával ránthatja a gazdaságot és évi több mint egyszázalékos GDP-csökkenéshez vezethet - írta Carlos Gutierrez kereskedelmi miniszter a mai The Washington Postban.
Gutierrez szerint a gazdasági válság közepette, amikor az ország autóiparának a jövője a tét, félre kell tenni az ideológiákat és pragmatikus alapon, a józan ész szerint kell dönteni. A detroiti autógyárak szövetségi megmentését szorgalmazta, hangsúlyozva: a lehangoló munkaerőpiaci adatok és a példátlan pénzügyi kihívások mellett a gazdaság nem képes elviselni egyik legjelentősebb iparágának csődjét. Lehetőséget kell adni a gyáraknak arra, hogy újraszervezzék működésüket.
A miniszter arról írt, hogy a Detroiti Hármak közvetlenül csaknem 250 ezer embert foglalkoztatnak, és közvetve 5 millió munkahelyért felelősek Amerika-szerte. Az ágazat összeomlásának messze Michiganen túli hatása lenne, hiszen minden állam kötődik az autógyártáshoz: az ohió beszállítóktól kezdve a texasi kereskedőkön át a New Jersey-i kikötői munkásokig. "Az összeomlás hatása megsokszorozódna az autóiparon túl és jelentősen elhalasztaná a gazdaság felépülését" - írta a miniszter.
A The Washington Times ezzel szemben azt kérlelte szerkesztőségi cikkében, hogy a kongresszus ne csináljon Amerikából Franciaországot vagy Németországot, amelyek gazdasága a kormányzat diktálta iparpolitika modellje miatt évtizedek óta beteg állapotban van. Az újság számára az autógyárak kisegítésével járó részleges államosítás a szocializmus rémét idézi fel, amelyet el kell kerülni. Az újság szerint egyértelmű, hogy az autóipar kisegítését célzó 14 milliárd dolláros mentőcsomag tervezetét a szenátusnak el kell utasítania. "Bármennyire fájdalmas, az üzleti kudarcok és a munkahelyek elvesztése a kapitalista rendszer lényegi velejárói" - foglalt állást a lap, hozzátéve, amikor a kormány közbeavatkozik, és felsegíti a megbotlott cégeket, akkor a sikeres vállalatoktól vonja el a befektetéseket és tőkét; a General Motors és a Chrysler megmentése esetében éppen erről van szó. "

forrás : Gazdasági Rádió





























































Nincsenek megjegyzések: